Check This Out Babe!

Wednesday 19 September 2012

Kenang Jasa Ibu

Kisah Benar Dikongsi Bersama..


Aku puan Nisha ...saja nk berkongsi pengalaman dan cerita mengenai kisah ku saat mengandung anak pertama hingga ke 3..pengalaman sgt memeritkan...Inilah yg aku lalui.. 
Aku tahu semua wanita di dunia ni akn melalui detik2 ini ...Anak sulung ku ...aku lahir secara normal seberat 3.7kg ..alhamdulilah mmg sakit ..tp bila lihat wajah anak yg dilahirkan semuanya jd ok ... itu pendapat aku ..Pengalaman anak sulung,aku jadikan pengajaran ...5thn berlalu ...aku lahirkan lagi a anak ke 2...Saat yang tidak ku duga...aku bakal melahirkan baby besar... doktor dah menyuruh aku bersedia utk czer .... Tanpa pengalaman aku terpaksa lalui detik2 itu  ...aku dimasukkan ke wad...keesokkan harinya..aku di bedah..... setengah jam kemudian lahir lah bayi perempuan seberat 4.45kg ...Amboi mak aiii....mmg besar anakku ...dlm hospital wad bayi tu ..mmg anak ku la paling glamour..sebab berat dia tu dh mcm bayi byk bulan dh ..semua misi-misi situ geram ...Aku dlm keletihan ..esok aku nk bangun mmg sakit.. hy tuhan yg tahu ..nk bangun pun tk boleh ... Hari  ke -2 doktor suruh aku  bangun juga..supaya urat2 dan perjalanan darah lancar ...Pengalaman pertama kali Czer mmg memeritkan ...dibahagian bedah itu ..sgt sakit dan kena berhati2 supaya tidak terkoyak ... 2thn berlalu ...aku hamil kali ke-3...Pengalaman no.2 mengajarku ...tp kalini berbeza ...semasa kandunganku 37minggu ..temujanji ku dgn pakar sakit puan ...tujuan utk scan berat baby...sbb takut pengalaman ke -2 sama.. BIG BABY... tp ..bila sudah di periksa ...kandunganku katanya dlm 3.2kg mcm tu ...lagi 2minggu nk bersalin tu jangkaan doktor mgkin naik dlm 4gram je ...so aku boleh bersalin normal katanyaa...so saat2 bersalin sudah tiba...16/8/2012 pukul 3.30 pagi..aku turun tanda darah ..aku ke hospital ...dan ketika di Labour room ..mmg sakit2 20mnt sekali tu biasa..sbb aku pernah bersalin normal ...tp bila 5mnt sekali sakit aku dh tk tahan ...sehingga di bawa tmpt utk bersalin ...aku disuruh push berkali2....tp tidak boleh...aku cuba lagi ..tp tidak juga berjaya...Suasana dlm bilik itu sgt sejuk mcm peti beku ..tp diri aku berpeluh macam mandi ...cuba buat sedaya upaya utk melahirkan seorang insan bernama 'ANAK' tp tidak berjaya..sehingga aku merayu kepada mereka ..aku sanggup di bedah lagi ..sbb aku tidak berdaya lagi ...Bila 3 org doktor melihat keadaan ku yg tidak berdaya ..akhirnya mereka membuat keputusan Czer aje...bila aku ke bilik tu ..dlm masa 1jam juga ...baby berjaya di keluarkan .. tp kalini ...4.51KG ...HERO ...Aku terkejut juga kalini pn besar....padahal scan boleh normal..ptt la dok push2 pun tkmau nk keluar..rupa2nya besar...aku di surung ke wad...esoknya seorang doktor lelaki memberitahu aku ..aku mengalami pendarahan begitu byk ...rahim aku koyak teruk ...sehingga hampir2 di buang rahim ... dan jahitan perut ku kalini di jahit dgn benang ...bukan di tape lagi ...perut ku di jahit sepanjang2 perut....KINI aku dalam tempoh berpantang lagi ...Bila terkenang detik2 melahirkan anak ...aku FOBIA...Namun aku pasrah utk seorang ANAK .... redha dgn ketentuan ILAHI terhadapku ...
''Wahai sekalian yg bergelar 'ANAK ' mmg patut syurga di bawah telapak kaki IBU ..kerana pengorbanan melahirkan anak itu sangat memeritkan ...Kenangi JASA IBU MU .....

nukilan 2012/9/16 Nisha Nordin <zamisha79@yahoo.com.my>

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...