Check This Out Babe!

Monday 26 August 2013

Niat Membantu Namun Memakan Diri..Kerana Duit

As salam

Begitulah lumrah manusia, niat dihati untuk membantu kesusahan yang dihadapi tanpa mengira teman baik atau tidak.Namu akhirnya memakan diri sendiri dan menerima kerugian tak terperi.Mungkin ini adalah hikmahnya dan Allah mahu kita ingat.Jika ada duit jangan lupa diri atau riak. Apakan daya tiada niat untuk tidak ikhlas, setiap pekerjaan perlukan ganjaran dan balasan jika melibatkan kewangan.Namun kerana tidak mahu kerugian sama sekali, sikap manusia menjadi meroyan dan tiada pertimbangan.Apa yang aku bermadah helah ni.

Sebenarnya, niat aku nak membantu rakan menguruskan pembantu rumah, aku tolong je carikan sepertimana yang dia nak, bila dah dapat tak menepati kehendak dia.Inilah risiko kita sebagai majikan.Manusia ni bukan robot, kita perlu memainkan peranan dan emosi.Tahap kesabaran yang tinggi untuk memandu dan memimpin tu perlu.So in process mencari ganti tu, tahap kesabaran si suami tiada..mentang-mentang bapak polisi, mulai mengugut-ugut.Mentang-mentang kerja dengan pihak berkuasa mahu berlagak menggunakan kuasa.If betul-betul ikut procedure buat sendirilah.Nak murah dan berkualitilah kononnya. I guess sikap dia macamni yang menjadi maid diorang lari lebih 3 kali (3 orang).

I was thinking, inilah manusia..bila dah dibantu tapi tak hargai dan toleransi. Seharusnya segala permbelanjaan ke rumah dia dari Indonesia dia perlu tanggung.Then siapa yang nak keluar duit buat pasport etc.Perbelanjaan bukan sedikit dan pekerja naik flight lagi..

Astagfirullah..dia bagi RM A nak balik RM A jugak walaupun maid dah pernah dihantar ke rumah dan bermalam.Tiada rasa sikit timbangrasa untuk menanggung kos kerja dan urusan imigrasi etc. Ni bukan jual barang tapi ni service urusan 'ayam'.

Inilah risiko..nak membantu tapi teraniaya.Ingat kita telefon ke Indonesia,tol dan minyak free2 ker?


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...