Check This Out Babe!

Friday 5 August 2011

Semua sebut tentang BONUS

Assalamualaikum

Sejak dapat tau Kerajaan nak beri orang-orang felda BONUS nak raya ni, ramai rakyat mengeluh..PM Najib bila nak bagi Bonus?Dah lama kami tak dapat BONUS.Apa yang anda faham tentang BONUS?Adakah anda berhak mendapat BONUS?

Orang kata, buat belanja duit raya sebab harga barang banyak dah mahal.Walaupun ada kerajaan pantau tapi ada sesetengah peruncit or peniaga tetap berani naikkan harga barang.Sekarang ni pun aku dapat tau, harga kuih raya pun naik mendadak.So lebih baik korang buat kuih raya sendiri dan pakai baju raya yang lepas-lepas.

Kalau takde Bonus, takdelah nak bagi duit raya pada budak-budak,nak shopping beli baju baru,nak pakai kereta baru,nak beli langsir baru,kasut baru,beg tangan baru dan seluar dalam baru.Pada pandangan aku, semua orang memang nak menyambut raya dengan meriah, kita tak boleh harapkan duit bonus juga (lainlah kamu rasa kerja kamu bagi keuntungan besar buat majikan,memang wajar dapat bonus) jadi kena rancang perbelanjaan dari awal tahun sebelum raya. Aku faham, kalau ada bonus untuk raya, dapatlah aku bagi duit raya lebih kat keluarga dan sedekah pada yang memerlukannya.Tapi bagi yang kerja gomen, duit bonus merupakan hadiah paling bermakna untuk sambut raya, sekurang-kurangnya boleh menjana balik ekonomi negara dan secara tak langsung para peniaga di luar sana dapat juga duit raya. Pusing-pusing kat situ juga kan. Lagipun sekurang-kurangnya orang kerja gomen semua dapat merasa duit bonus samarata (tak kira kerja kamu tu bagus atau tidak sebab kerajaan banyak sangat ihsan).Bagi yang kerja private, ada yang buat kerja teruk tapi dapat bonus sikit bagi yang pandai ampu bos dapat bonus banyak, berbulan-bulan.Tak adil juga bukan?Itu semua pandai-pandailah majikan dia jawab kat kubur.

4 comments:

  1. jangan terlalu mengharap pada yang tak pasti.. kalau kerajaan nak bagi bonus itu sebagai bonus tambahan bagi gaji yang sedia.. bersyukur dapat.. kalau dapat pun tetap bersyukur sebab kita masih ada gaji hakiki..

    ReplyDelete
  2. errrr...mcm xde bonus jer tahun jer.. hehehe

    ReplyDelete
  3. kita sebagai staf mmg belanja berhemah duit kerajaan,tapi ada juga pihak habiskan duit kerajaan..camne nak bg bonus..huu

    ReplyDelete
  4. Ekonomi kita baru nak bergerak dan berkembang dah berlaku krisis kewangan balik, kali ini pasal hutang negara di Eropah dan hutang US yang bernilai 15 trillion USD

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...