Check This Out Babe!

Wednesday 25 July 2012

Sakit Hati Di Bulan Puasa..

Assalamualaikum

Semalam semasa aku sedang menaiki komuter dari Bank Negara, aku masuk ke coach unisex (campur lelaki/pompuan).Memang ada coach wanita, tapi sudah tentunya azab sesak.Aku masuk dan duduk, tetiba ada seorang Chinese lelaki tua bising2.'Wanita punya tempat duduk belakang' berkali-kali duk ulang.

Aku fikir...Latok..ini coach sesiapa boleh masuk dan duduk.Dia duk bising-bising dan ulang ayat sama.Wanita yang duduk sebelah dia pun  buat muka toya.Aduyai..sabarlah sebab puasa. Bila sampai di Stesyen KL, dia pun turun..Bagusler ko dah turun Latok..tak payahler nak halau kami,orang KTM pun tak halau.Hakikatnya dunia ni memang ramai wanita.

Ok..lupakan Latok itu.Apabila penumpang sebelahku turun di Pantai Dalam, seorang perempuan Chinese duduk ditempatnya.Minah ni berdiri dari Stesyen KL Sentral.Tiba-tiba aku tertengok telefon Samsung dia sebab dia duk belek2 macam-macam.Aku tengok telefon tu dengan niat..survey,macam best je telefon tu.

Tiba-tiba tanpa disangka dia menulis Twitternya 'The Malays faces look die_ing'.Terkejut aku bila dia boleh mengutuk kita orang Islam yang sedang berpuasa.Aku tahuler depan seats kami ada ramai orang duk tertido letih balik kerja dan puasa.Tapi suasana sebegini bukan time puasa sahaja,bahkan time tak puasa semua orang membuta keletihan.

Hati aku dah start panas, rasa nak hempuk kepala minah ni, then dia tulis lagi dalam twitter dia...
(aku duk jeling lagi) bagus orang Melayu tak ada masa lunch hour tak perlulah nak beratur panjang (ini aku translate terus).

Aku fikir sepatutnya sebagai rakyat Malaysia yang pelbagai kaum perlu menghormati agama dan budaya masing-masing.So far aku tengok kat PARAM (Pasar Ramadhan) ramai pulak orang bukan Islam especially Cha..suka beli juadah berbuka puasa.Bila time buka puasa kat hotel pula,muka diorangler yang ramai duk sibuk nak makan. Aku nak je cakap..'kami puasa nak makan,korang sibuk2 apahal..time tu nak buka time tu gak ko sibuk ambik makanan'.Tapi aku tak tergamak nak kata begitu sebab aku rasa seronok kerana mereka sama meraikan Ramadhan.Aku tak dapat bayangkan kalau diorang yang pegang negara kita..kesian BANGSA MELAYU..MELAYU AKAN HILANG..ISLAM PUN TIDAK DIHORMATI.

Bila aku nak kuar dari train..jahat tak aku!Beg aku yang besar tu aku sagat dia sikit..puashati..tapi dia memanh muka toya..cam..t&*&!

p/s:Aku tak dapat nak amik gambar minah tu sebab dia duduk sebelah aku,karang dia plak hempuk aku.

2 comments:

  1. macam dia sengaja nak bagi kita tengok gajet dia tu dan saje macam nak provok je.. orang macam tu penyebab berlakunya pergaduhan kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya bukan disengajakan,tapi itulah hakikat Malaysia sekarang

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...