Check This Out Babe!

Tuesday 4 September 2012

Ditipu Penjual Online

Assalamualaikum

Untuk makluman semua aku dah lama mula berniaga secara online since 2004.Memandangkan kesibukan dan masa tidak mengizinkan, business onlineku on dan off.Alhamdulillah sambutan memang amat menggalakkan dan dapat ramai rakan baru. Ianya bermula dengan join Melayu.Com. Masa itu, Melayu.com adalah platform ramai komuniti 'melepak' berkongsi cerita dan ilmu. Masa itu tiada Facebook,Tweeter, Wassap..(macam kebuk wasap).

Walaupun aku berniaga secara online, aku tidak terkecuali menjadi pelanggan online. Memang banyak juga yang menjadi mangsa penipuan dan ketidakjujuran berniaga. Sebenarnya kita sebagai pembeli meletakkan risiko membayar baru mendapat barang.Termasuk penggunaan Visa/Master or debit card. Kerana itu adalah lebih baik face to face kerana lebih nampak kejujuran dan ada akad jual beli.

Sebagai peniaga dan pembeli produk melalui online, apakah perkara yang perlu tahu dan elakkan.

1. Komunikasi berkesan
Tersangatlah penting kerana maklumat tentang produk/harga pihak pembeli berhak tahu.kadang-kadang harga yang diletakkan amat mengelirukan pembeli.
Cara penghantaran produk dan tempoh bertenang (tempoh penghantaran) perlu dimaklumkan kepada pembeli dengan jelas. Sekiranya terdapat masalah penghantaran adalah lebih wajar melalui telefon/sms bagi mengelakkan pembeli tertunggu-tunggu. Apalah gunanya membayar kos penghantaran poslaju.

i.e Contoh Kes 1 (Tiada kena mengena dengan yang hidup atau mati)



YY13 Aug
Kalau payment hari ni esok pagi saya pos...esok last day pos laju 
XXXX
13 Aug

ok saya bank in, awak bg no akaun maybank
YY 13 Aug
Isi order form dulu t invoice akan di hantar ke email andq Sent: Mon, Aug 13,...
XXXX
13 Aug

done
XXXX
13 Aug

dekat sini harga rm35 bg code 171
YY 13 Aug
Harga rm35.00 untuk naturactor ijut wajah kulit kecuali hijau rm40.0
XXXX
13 Aug

ok
XXXX

13 Aug

ok paid, please check ur email/account
YY
13 Aug
Ok esok pagi akan diposkan...  



'Memandangkan Pos Laju telah mengeluarkan notis bahawa last pengeposan barang untuk sampai sebelum Hari Raya Aidilfitri ialah pada 14 Ogos 2012. So tarikh akhir order barang ialah Jumaat malam 10 Ogos 2012 Jam 12.00 malam. Semua barang akan diposkan Hari Isnin 13 Ogos 2012.'

Walau bagaimanapun ada makluman dari pihak penjual, mungkin dia pun confused atau tetap mahu lakukan penjualan.



YY 15 Aug
Salam...tadi saya g pos laju utk pos brg tapi dia tak sure leh sampai sblm ra...
XXXX 28 Aug (7 days ago)
saya tak dapat lagi barang mcmana ye
YY 28 Aug (7 days ago)
Tak dpt lagi?? Ok..saya pos sekali lagi esok pagi...dah sampai bgth ye
XXXX 28 Aug (7 days ago)
x dptler
YY 29 Aug (6 days ago)
Saya dah pos pagi ni naturactor tu menggunakan gdex Sent: Tue, Aug 28, 2012 5...
XXXX 29 Aug (6 days ago)
u baru nak pos atau pos sekali lagi
YY 29 Aug (6 days ago)
Saya pos sekali lagi sebab yang saya pos hari tu pos laju tak sempat hantar bab dah cuti raya...
XXXX 30 Aug (5 days ago)
Maksudnya mmg u x post lagi.if sy x Tanya sure u x post brg tu 
YY
Maaf..jangan ckp mcm tu...saya mmg nak pos selepas cuti raya dan kebetulan time tu XXX email saya...saya pun org islam dan tak akan mkn hasil yang tak halal utk keluarga saya...maaf sebab lambat pos (dari peringkat awal lagi begitu yakin mahu buat penghantaran)


Penjual maklumkan dilaman web akan bercuti dari 14 Ogos 2012 hingga 26 Ogos 2012 Harap Maklum. Semua order yang masuk pada tarikh tersebut akan direply selepas cuti.

Oleh yang demikian, belajar dari kesilapan teknikal dan sistem rekod yang baik bagi mengelakkan pembeli terasa ditipu.Komunikasi yang berkesan amat penting demi menjaga hati pelanggan. Maaflah anda sudah kehilangan pelanggan kerana tidak menyedari kesilapan dari peringkat awal.Tempoh penghantaran begitu lama, sekiranya kita tidak boleh penuhi kehendak pelanggan katakan saja "Harap Maaf Penghantaran Kami Lakukan Selepas Hari Raya'

p/s:Apa guna isi form dan no telefon.
Aku mohon maaf dan tidak berniat untuk memalukan sesiapa tapi perkara ini perlu dijadikan tauladan buat kita sebagai penjual dan pembeli.Sebagai orang Islam tahu hukum berjual beli yang sebenar.Nama penjual memang gah dan dikenali kot, tapi service masih ada kelemahannya, maklumlah manusia tidak sempurna.


i.e Contoh Kes (Tiada kena mengena dengan yang hidup atau mati)
Barang telah dibeli pada 15 Ogos 2012 dan tempoh penghantaran reasonable sebab 'Oversea'
Perlu baca dari bawah

Re:Where is My Order?

Hi xxx,


You are most welcome

Have a great weekend.

Regards,

Julie Kristie
------------------------
Mysale Member Relations

xxx

30/8/2012 5:51:03 PM

Re:Where is My Order?

i'll check with poslaju national courier. Thank you

Julie Kristie Lim

30/8/2012 4:47:15 PM

Re:Where is My Order?

Hi xxx, 

Thank you for your email. 

We are pleased to inform you that your order has been dispatched from our overseas warehouse but has left for Malaysia . 

Please allow at least 7 business days to track your order online. Your tracking ID is CL000156379MY 

If you have any other enquiries we would be most happy to assist. 

With best regards from, 

Julie Kristie 
---------------- 
Mysale Member Relations

XXX

29/8/2012 12:27:40 PM

Re:Where is My Order?

Please check my parcel

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...