Check This Out Babe!

Wednesday 15 January 2014

Cerita Tentang Sayur Kangkung


Pasal kangkung pun nak kecoh ke?Sebenarnya di facebook ramai yang duk sebut-sebut kangkung ni. Ada yang kata kura-kura dan labi-labi bersidang tentang sayur kangkung dah turun harga lar bagai. Ini adalah kerana ekoran daripada ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengambil contoh sayur itu antara harga barangan yang turun dalam kemelut ekonomi negara.

Alahai sayur kangkung pun nak bising-bising ke..tu contoh jek.Hehehe..tapi sayur kangkung memang sedap dan menjadi menu utama di setiap rumah dan restoran.Paling best is kangkung belacan. Meh aku share resepi kangkung belacan ye..this is my style.

Resepi Kangkung Belacan

1 ikat kangkung
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 biji cili padi
1/2 lada merah
Ikan bilis (sejemput)
Belacan (anggaran sejemput gak)
Minyak masak 
Garam

1. Tumbuk bumbu kangkung iaitu bawang merah,bawah putih,cili padi,lada merah,ikan bilis.
2.Tumiskan bahan yang ditumbuk tadi, apabila bau sudah naik segala pelusuk dapur masukkan belacan tadi.Goreng sambil hancurkan belacan tu. Letak sedikit garam.Jangan terlebih sebab ikan bilis dan belacan dah masin.
3. Masukkan sayur kangkung yang telah disiang. Masukkan batang sayur kangkung dulu barulah daunnya. Pastikan cuci bersih-bersih takut ada serangga or telur lintah..hohoh ye ke?Batang kangkung tu cuci bersih-bersih.Jangan lupa letak sedikit air ke dalam  lesung  yang korang tumbuk bumbu tadi then masukkan sikit dalam kuali. Ni petua mak aku..
4. Setelah itu, masukkan daun sayur kangkung, masak jangan terlalu lama nanti lunyai sayur tu

Kangkung Air

Korang tau tak?Masa aku kecik-kecik dulu suka main tiup belon air.Jadi kaedah yang mak aku buatkan adalah jadikan batang kangkung air tu sebagai straw dan buih sabun daripada sabun pencuci pinggan mangkuk.Kesian kan..sebab aku orang kampung jauh dari bandar.Hehehe..zaman tu awal 80an bukan senang nak beli mainan.Kreatif tak kitorang.

Kangkung Darat

Sayur kangkung kat kampung memang banyak.Tak perlu nak beli pun.Kami petik saja dari dalam parit atau kolam. So kami tak hairan sayur kangkung ni.Adalah lebih baik bagi contoh sayur kailan.Memandangkan sayur kailan ni tak sehebat tumbuh di kampung atau kawasan rumah.

Kangkung Belacan



Berikut ini adalah beberapa manfaat khasiat kangkung untuk kesehatan tubuh manusia untuk dijadikan herbal atau obat tradisional serta cara meramunya.

  • Mengobati mimisan: Ambil seikat daun kangkung, cuci kemudian ditumbuk sampai halus, tambahkan sedikit gula, lalu seduh dengan satu air panas, setelah dingin saring dan minum ramuan tersebut sebanyak 2 kali sehari.
  • Mengobati sakit kepala: Seikat daun kangkung segar direbus dengan 2 gelas air hingga 1 gelas, kemudian minumlah hasil air rebusan tersebut.
  • Mengurangi nyeri haid: Siapkan kira-kira setengah kg daun kangkung, kemudian ditumbuk sampai halus tambahkan air setengah gelas, kemudian saring dan tambahkan satu sendok makan madu. Minum satu kali sehari.
  • Mengobati ambeien: Siapkan segenggam akar kangkung, rebus dengan 3 gelas air hingga tersisa setengahnya. Setelah dingin, minum setengah gelas sebanyak 2 kali sehari.
  • Mengatasi insomnia: Bagi anda yang susah tidur malam,  segeralah makan daun kangkung yang ditumis tanpa batang, cara ini sangat mujarab bagi penyakit tersebut.
  • Mengobati sakit gigi: Siapkan segenggam akar kangkung tambah cuka sebanyak setengah sendok teh, kemudian rebus dengan air sebanyak 1 gelas .Minum air rebusan tersebut 1 kali sehari.
  • Melancarkan buang air kecil: Ambil segenggam akar kangkung, lalu rebus dengan 2 gelas air hingga tersisa 1 gelas. Minum air rebusan tersebut satu kali sehari.
  • Menghilangkan ketombe: Ambil seikat daun kangkung, lalu rendam dengan air secukupnya selama satu malam, gunakan air tesebut untuk keramas ketika lagi mandi, sebaiknya dilakukan setiap hari.
  • Mengatasi sembelit dan mual pada ibu hamil: Ibu hamil dianjurkan untuk sering mengonsumsi tumisan sayur kangkung, karena banyak mengandung vitamin untuk pertumbuhan bayi di dalam kandungan.
  • Mengobati kulit yang gatal karena eksim: Ambil daun kangkung yang segar, lalu direbus dengan air secukupnya selama 5 menit, setelah hangat pakai air rebusan  tersebut untuk mencuci bagian yang terkena eksim, lakukan setiap hari hingga sembuh.
  • Mengatasi gusi bengkak: Ambil 200 gr akar kangkung yang dicuci bersih, tambahkan 200cc cuka, rebus dengan dengan air sebanyak 200cc. Air rebusan tersebut dapat digunakan untuk berkumur, lakukan setiap hari higga sembuh.
  • Menghilangkan kapalan: Bagian kulit yang menebal dapat dihilangkan dengan mengoleskan getah kangkung dan lakukan setiap hari.
Source:http://manfaatdaunobat.blogspot.com/2013/06/manfaat-dan-khasiat-kangkung-untuk.html

2 comments:

  1. Tak sangka banyak rupanya khasiat kangkung ni....hehe..faveret Dato Najib kotttt...tp mmg sedap kangkung belacan tau...lama tk masak!

    ReplyDelete
  2. apalagi kak..kangkung dah murah..hahah takde maknanya semalam pi pasar malam baru amik berapa jenis sayur je dah rm20..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...