Check This Out Babe!

Wednesday 13 November 2013

Part I:Melbourne Aku Datang!

Assalamualaikum

Finally tiba juga ke Melbourne dengan penerbangan Airbus Air Asia yang diuruskan oleh AirasiaX.Awat aku plak jadi duta AirAsia ni.Penerbangan yang menelan masa selama 8 jam membuatkan aku agak sibuk mengawal si kembar.Naik je pesawat anak aku dah mula meragam, 'Mama adik nak berak..mama kakak nak berak!'Adoii..masa before naik flight taknak berak siap-siap.Bila pi toilet yang agak-agak muat seorang jek semua mengekor.Bukan nak duduk diam dengan papanya.Aku nak kencing, diorang berdua ikut jugak.Rasanya sepanjang masa 8 jam di dalam pesawat,adalah lebih 5 kali pi tandas.Tukar pampers,cuci botol susu, buang air besar dan kecik. Perasan malu pun ada sebab orang duk perhatikan kami begitu aktif bergerak dan ada anak-anak yang aktif serta inovatif.Pfftt..

8 jam dalam kapal terbang memang sangat-sangat busan.Munirah sedap tido dalam flight manakala si kakak tak tido-tido asyik main jek. Sampai minah salleh duk perati anak aku buat apa.Kalau ko nak selesa pi duduk kat business class..kami bayar tiket bukan murah pun. Now everybody can fly..

Still at LCCT,sempat lagi kami berposing

Masa ni pukul 1 pagi waktu Melbourne.Humairah dah tak tahan kesejukan.Papa tengah mencari rental car kat mana. Kesian tengok anak-anak tak tahan sejuk.

Sempat posing pepagi buta

Masa ni kami terpaksa bergerak ke Hertz pick up kereta. By the way aku tak sarankan amik Hertz..nanti aku cerita kenapa..rasa time tu sedih giler..

Inilah airport Melbourne

Walaupun kul 1 pagi masih ada bas awam.Di Malaysia kul 11 last bas operasi kan?

Parkroyal Melbourne Airport

DFP South Wharf ni tempat wajib kena pergi.Memang barang agak murah..masa ni kami on da way ke Philip Island

Suasa pagi jam 2 ke Philip Island.

Aku nak share pengalaman pahit menyewa kereta dengan Hertz.Dari awal lagi aku dah bayar full amount sewa kereta. Aku request juga tol city link, 2 nos baby car seat dan GPS.3 item ni aku kena bayar bila pick up kereta.Seharusnya Hertz bagi quotation yang jelas..korang bayangkan kereta aku sewa je dah RM1300. Then untuk bayar kesemua 2 nos baby car seat+tol city link+GPS+insurance menjadi 600aud  which is almost RM2000. Pastikan ada kad kredit dan dalam kad tu ada banyak duit..fuh..

Pada mulanya aku dah kira baby car seat 15aud each, GPS 15.40aud takdelaa banyak giler semua tu..kami cam nak nangis dah sebab kena bayar banyak-banyak.Aku dah terbayang..kalau kami tak dapat kereta terpaksa menginap di Melbourne City dan tunggu hari nak balik jek.Hati dah sedih ni.Hertz memang banyak hidden charges.Even kenkawan aku pun dah cakap...haa tu taknak dengar.Lenkali korang datang Melbourne sewa dengan Avis..jangan Hertz. Memang ini kelemahan Hertz, paksa orang bayar dan ada hidden charges.Orang yang makan angin sure ada budget, bukan hartawan main swap kad beribu-ribu.Laki aku kata kat UK ok jek..aku cakap ini kat Melbourne.Yang aku hangin GPS kena sewa sekali dengan satelite semua 77aud per day..gilo apa. Masa email lain..macam ni punya business.
Last-last aku gunakan goodle maps..memang pening dan stress juga kami gunakannya sebab tak biasa jalan Melbourne, highway memang tak banyak signage kadang-kadang confused.Sedih tau..huhu.Tapi Alhamdulillah dengan adanya kemudahan google maps, berjaya sampai ke destinasi.

Kesian anak mama letih

Adik mengamuk taknak duduk baby seat, siap cakap macamana nak tido, macamana nak baring.Aku buat bodo jek..last-last dia tertido.

On da way ke Philip Island.Masa ni kul 6 pagi tapi dah maacm kul 7 pagi.Yang lawak kami kul 4 berhenti di tepi station minyak, lelap kejap tetiba dah terang..


Lebih kurang jalan dalam Malaysia jek

Sejuk mata memandang rumput..otak rasa fresh

Masa ni aku dah lapar dan geram tengok lembu.Buat steak sedap ni

Suasana pagi di Philip Island





2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...